Thursday, May 12, 2011

Anak2 Saya...Macam2 Perangai...!!:D






Saya ni kadang2 memang geram tengok gelagat atau petangai anak2 saya..kadang2 saya rasa lawak, saya pusing ke lain dan saya gelak je...!!!:D

Ca sekarang dah berumor 7 tahun 6 bulan. Anak dara saya sangat sensitif...tapi keras hati. Dia cepat terasa tapi dia akan diamkan je. Saya punya life sgt busy, dgn keja dan jugak hal2 rumah kan. So kadang2 saya cepat temper. Ca lately selalu kena marah sebab kadang2 saya tengok dia ni mcm blur, kadang2 mcm clumsy sket...Mulut punya la banyak cakap. Pot pet pot pet tak berenti. Tak kira siang ke, malam ke, subuh ke..bukak mata, bukak la mulut. Subuh2 nak ke sekolah tu, klu dia start bukak mulut maka hasilnya lambat la bersiap. Maka dengan sebab itu saya ni x kira, sesubuh adam tu pun terpaksa jerit macam tarzan nak suruh dia besiap cepat. Sebabnya sepuluh kali saya cakap lembut2, "cepat siap sayang...nanti lambat kena tinggal van.." ulang2 kalo dah dekat 10x mana tak kena jerit kan...

Ca sayang sangat adik dia, tapi dengan adik dia keras sket. Kalo dengan saya dia pendam dan payah sket nak keluar air mata walo kena marah mcm mana pun. Paling tidak air mata je keluar. Tapi kalo dia begaduh dengan adik dia, dia cepat menangis. Sebab nya Luke suka buli dia..dan dia tak berapa nak melawan. Bukan dia tak nak lawan, tapi saya selalu nasihat dia beralah dengan adik sebab adik kecik lagi..end up dia la yang menangis asyik kena lepuk dengan adik dia...contoh kelmarin, saya balik keja lambat..sampai je depan pintu rumah saya dengar dah Ca jerit "jangan la adikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!" saya bukak je pintu, ca nampak je saya teruih menangis meraung..."mamaaaaaaaaa..!!adik patah rehal maji Caaaaa...!!!!" saya tengok 2 beradik tu duduk atas 3 seater sofa tu, Ca ujung sini, Luke ujung sana..si kakak dah menangis2, si adik rilek jek ujung sana tengah pegang Al Qur'an kakak dia...haih laaaa...!!Bila saya marah, Luke terus gi kat Ca cakap "yee kakak...yee kakakkk..." (yee = sori)siap salam bagai..everytime mcm tu la dia buat.Maka sejak malam tu Ca maji Qur'an berlapikkan kusyen je...:P

Ca jugak suka menjawab (dah sah2 dia memang banyak cakap kan, maka itulah tak heran dia suka menjawab cakap saya...!!) Dia suuuuka menjawab. Selalu saya ingatkan dia "do not talk back, do not talk back!!" tak di herannya..dia mesti nak menjawab balik. Apa saja isu, dia rasa dia betul. Ada sekali tu lawak sangat tau. Subuh2 lagi dia dah cari pasal dengan saya. Tengah dia besiap2 nak gi sek la nih punya cerita...Saya tak ingat isu apa subuh tuh, tapi dia melawan cakap la kan. Sampai saya kata "Ca!!!!kalau ca lawan jugak cakap mama ni, maknanya ca ikut cakap syaitan!!Ca jangan ikut cakap syaitan!!Ca nak jadi saudara syaitan ke???" pastu dia diam kejap then dia bangun nak menjawab jugak..tapi dia siap cakap "mama....!!Ca tak nak cakap ni, tapi syaitan suruh jugak Ca jawab cakap mama..Ca tak nak!!!" saya punya nak gelak, tapi saya tahan je....!!:D Ca..Ca....bab mulut tu memang tak bleh nak wat apa la,,tengok la mulut mama dengan papa nya..ramah tamah bercakap, mana tak turun ke anak....keh3x!!

Ca ni tak berapa mau makan. Tapi kalo papa dia ada dia semangat nak makan. Anak bapak la katakan..Kalau everytime kami keluar bersama, tiap kali tanya Ca nak makan apa, konpem dia akan cakap "Ca nak makan macam yang papa makan!!" konpem!! dari kecik dia suka makan apa saja yang papa dia makan sampai la sekarang.Kalo dengan saya kat umah, kena paksa makan. Pastu lauk kan, kita beli la lauk apa pun,dia cuma nak makan nasi + telur dadar kosong + kicap manis ja..Tapi kalo papa dia ada, tengok la..telur pun dia tak mau, dia makan plak lauk2 lain yang ada atas meja mcm papa dia makan. Pelik betul!!

Bab mengaji Qur'an plak alhamdulillah Ca dah masuk juzu' 11 dah. Alhamdulillah terang hati dia, bleh baca sendiri dah. Cuma part2 yang dia tak tahu atau tak berapa faham tanda2 dlm Qur'an tu ja dia panggil saya suruh ajar. Kat sek dia pun time mengaji dia kata Ustazah tak payah ajar dah. Macam kat umah jugak, Ustazah dia suruh dia mengaji seniri je...kalo yg dia tak faham baru dia tanya Ustazah...bab tu saya syukur sangat la..Time saya dulu rasanya darjah berapa saya khatam Qur'an tak ingat dah..Harap2 Ca pun cepat khatam Qur'an nanti....aminnnnnn!!

Luke plak masuk bulan ni umur dia dah 2 tahun 6 bulan. Masih pelat bercakap. Kalo sebut basikal = Ikash, kalo atas = kash, kalo sebut akademi fantasia = yeeeeeeeeee Caaaaaaaaaaaaaaa!!:D kalo TV = Ibi, kalo kartun = atun, kalo sleep = cheep, dia dah banyak tau sebut words la, tapi semuanya pelat..yang lancar cuma mama, papa, kakak, opah, Andak (mak andak), Tuk, Wan, abang..lain2 tak ingat dah.

Perangai dia plak, adoiii..tak bleh diam semenet pun. Dia diam masa tidoq saja. Suka sangat buli kakak dengan Opah dia. Kakak la sian, sebab kakak tak pandai nak psycho dia, so selalu kena ketuk dengan macam2 benda. Asyik la menangis kakak sebab saya x bagi kakak melawan. Tapi kadang2 dah tak tahan saya tengok Ca melawan gak. Nangis gak Luke dia bantai. Luke tiap kali wat salah dengan sesiapa pun dia dah pandai say sori..Dia akan cakap yee mama, yee papa, yee kakak....mcm tu la,then dia akan datang cium, dan gosok2 dekat tempat mana yang dia dah sakitkan kita tu la..tapi sat saja, dia akan buat lagi...Ca la yg selalu jadi mangsa kena ketuk dengan menan dia!!!:P

Luke ni tak berapa mau makan jugak..tapi bila mood dia ok, dia pulun sungguh sampai 4-5 X tambah. Susu la dia banyak minum..tak pa la.janji dia sihat. Kalo dia tak mau minum susu risau gak kan?

Itu la serba sedikit perkembangan anak2 saya...Dua2 nya sayang satu sama lain, tapi asyik la begaduh!!!hmmmmmm..............!!Saya doakan depa berdua terus membesar sihat, cergas, bijak dan berjaya dengan cemerlang dalam semua yg diorang buat, dan balance untuk dunia dan akhirat..aminnnnnnnnnnnnn!!

No comments: